Wednesday

Sensitiviti DSLR

Sensitiviti didalam kamera DSLR merupakan unit mengukur atau lebih dikenali sebagai nilai ISO (ISO equivalent). ISO adalah cara untuk merakamkan kepantasan gambar dikira, oleh itu pengiraan pembukaan yang konsisten daripada cahaya yang sedia ada. Jika lebih tinggi nombor ISO itu, maka lebih banyak sensitiviti, tetapi akan menampakkan lebih banyak bintik-bintik (grain). Di dalam bidang atau penggunaan DSLR bintik-bintik (grain) lebih dikenali dengan nama 'noise'. Untuk hasil yang terbaik, gunakan setting ISO yang mempunyai signal terbaik dengan 'noise' yang kurang. Permulaan yang baik bagi kebanyakan kamera ialah ISO800, walaupun anda memerlukan banyak eksperimen sebagai latihan untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Kebanyakan model baru DSLR mempunyai 14-bit A/D converters. Sekiranya kedalaman elektronik kian bertambah, dan sensor saiz pixel mengecil , kamera akan mengeluarkan dimana converter boleh di 'digitize' keseluruhan penyusunan jumlah sensor imej tanpa memerlukan sebarang perubahan (adjustment). Apabila perkara ini berlaku setting ISO mungkin tidak diperlukan/digunakan lagi kecuali mungkin sebagai cara untuk membaiki/mengubah ke versi JPEG. 

Kesensitivitian  ISO boleh diset kan melalui penjatuhan sensitiviti didalam Expose Tab di tetingkap kamera anda. Mengambil gambar yang mempunyai sensitiviti yang berbeza membolehkan anda untuk menggabungkan gandaan imej bersama-sama untuk mendapatkan hasil imej yang mempunyai keseluruhan penyusunan dinamik yang terbaik.

Selamat mencuba!

1 comment: